از شیوه وابی- سابی (wabi-sabi) تقلید کنید.

فلسفه وابی- سابی، که در کشور ژاپن ریشه دارد، زیبایی را در نقص و ناکاملی پیدا می‌کند. گل‌هایی که گلبرگ‌هایش رو به رنگ باختن و به رنگ قهوه‌ای درآمدن می‌روند، و یا تکه چوبی ضخیمی که در آن یک ترک هیجان‌انگیز ایجاد شده و تا وسط آن امتداد پیدا کرده است بسیار باارزش‌تر و زیباتر از چیزی کاملا بی‌عیب و نقص هستند. به نظر شما این ایده نیروبخش نیست و استفاده از آن زندگی را زیباتر نمی‌کند؟

خانه خود را تبدیل به عامل خوشحالی و رضایت خود کنید.

برای یک لحظه تمام چیزهایی را که در مورد طراحی داخلی یاد گرفته‌اید فراموش کنید و به این سوال پاسخ دهید: چه چیزی باعث می‌شود شما احساس خوبی داشته باشید؟ چه رنگی به سرعت احساس شما را تغییر می‌دهد و شما را خوشحال می‌کند؟ چه نوع اثر هنری روح شما را به پرواز درمی‌آورد؟ به جای این‌که سعی کنید با ایده‌آل ها زندگی کنید، از چیزهایی در خانه خود استفاده کنید که به آن‌ها علاقه دارید و وقتی آن‌ها را می‌بینید به شما احساس خوبی دست می‌دهد.

به بخش کوچکی از خانه خود نظم دهید.

وقتی احساس نارضایتی و ناراحتی از وضعیت خانه خود دارید، سعی کنید قسمتی از خانه خود را تمیز و منظم کنید: کشوی یک میز کوچک و یا شیشه‌های دهن‌گشاد روی پیش‌خان آشپزخانه و یا هر کار دیگری که به نظرتان می‌رسد. تمام وسایل اضافه را از آن محل خارج کنید، آن‌جا را با آب و صابون بشویید، چیزهایی که به آن‌ها نیازی ندارید را از آن محل خارج کنید و باقی وسایل را نگه دارید، و اگر لازم است وسایل دیگری را به آن محل اضافه کنید. این کار احساس بسیار مثبتی در شما ایجاد می‌کند و باعث می‌شود از خود رضایت داشته باشید.

دوربین عکاسی خود را بر روی چیزهایی که برایتان با اهمیت هستند تنظیم کنید.

​ دوربین خود را به دست بگیرید و یک روز کامل را صرف عکاسی با آن از خانه خود بکنید. از تمام چیزهای کوچکی که خنده را به لبان شما می‌آورند، به آن‌ها عاشق می‌ورزید، و یا برایتان مهم هستند عکاسی کنید: فرزند کوچکتان یا لیوان مورد علاقه خود که با قهوه‌ای داغی پر شده است و بخار از آن خارج می‌شود می توانند جذاب ترین قسمت های خانه شما باشند. این کار زیبایی‌ها و ویژگی‌های مثبت خانه شما را به سادگی عیان می‌کند.

از آشپزخانه خانه خود بیش‌تر استفاده کنید.

هر چه بیش‌تر از خانه خود استفاده کنید و وقت خود را در آن سپری کنید، بیش‌تر به نکات مثبت و ویژگی‌های خوب آن که باعث راحت انجام شدن کارهای شما می‌شوند پی می‌برید. چیزی در ریتم خرید کردن، غذا پختن، خوردن غذا دور یک میز در کنار خانواده وجود دارد که باعث ایجاد گرما و دنج بودن در یک خانه می‌شود. چیزی که نمی‌توان آن را با هیچ چیز دیگر جایگزین کرد.

یک زیبایی خاص در خانه خود پیدا کنید.

مطمئنا خانه‌هایی که طراحان داخلی طراحی می‌کنند بسیار زیبا هستند و نگاه کردن به آن‌ها لذت‌بخش است. اما این مسئله به این معنی نیست که یخچال شما، که سطح روی آن مملو از عکس‌ها، نقاشی‌ها، و کارت‌های تبریکی است که با استفاده از آهن‌ربا به آن وصل شده‌اند، زیبا نیست. کمی وقت بگذارید و به زیبایی‌ها و ویژگی‌های مثبت خانه خود فکر کنید. این زیبایی‌ها معنای زندگی شما هستند و باعث می‌شوند زندگی شما جذاب‌تر و پرانرژی‌تر دنبال شود. فرقی نمی‌کند که خانه شما بزرگ باشد یا کوچک، در هر خانه‌ای این زیبایی‌ها وجود دارد. فقط باید کمی دقت و به آن‌ها توجه کنید.

از خانه خود قدردانی کنید.

فرقی نمی‌کند از دفتر یادداشت و خودکار استفاده می‌کنید یا از ابزار دیجیتالی، مهم این است که از یک جایی شروع کنید. سعی کنید روز خود را با ضبط کردن سه چیزی که خانه شما دارای آن است و از آن سپاس‌گذار هستید آغاز کنید. البته می‌توانید این کار را در شب انجام دهید و روز خود را با این کار به پایان برسانید.

این سه چیز می‌تواند به سادگی داشتن سقفی بالای سر خود باشد یا چیزی خلی خاص‌تر و ویژه‌تر مانند منظره زیبای باغ خانه خود از پنجره آشپزخانه یا فرش دست‌باف زیبایی که از پدرتان به شما به ارث رسیده است.

بار خود را سبک کنید.

شاید این کار زمان‌بر باشد، اما خارج کردن برخی از وسایلی که دیگر به آن‌ها نیازی ندارید بار شما را سبک‌تر کرده و احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند. نه تنها اهدای این وسایل به یک موسسه خیریه روحیه شما را بهتر می‌کند و باعث خوشحالی عده‌ای دیگر می‌شود، بلکه باعث می‌شود که شما احساس سبک بودن بکنید و خانه‌یتان تمیزتر و منظم‌تر به نظر برسد. از کارهای کوچک آغاز کنید، مثلا یک جعبه کوچک از کتاب‌های غیرضروری را انتخاب کنید یا تعدادی از لباس‌های خود را که دیگر آن‌ها را نمی‌پوشید به خیریه اهدا کنید. علاوه بر این، این کار باعث می‌شود که شما بیش از پیش قدران خانه خود باشید.

پروژه‌ای را انجام دهید که همیشه دوست داشتید آن را در خانه به اجرا بگذارید.

هیچ چیز بهتر از رضایت خاطری نیست که از ساخت یک چیز خاص توسط شما برای خانه‌یتان به وجود می‌آید. خواه این کار رنگ کردن مبلمان خانه باشد (همان‌ طور که در عکس بالا مشاده می‌کنید میز به رنگ تخته سیاه درآمده است) یا خواه تعمیر یک وسیله ساده، تعداد زیادی از این پروژه‌های ساده در خانه شما وجود دارد که وقت زیادی از شما نمی‌گیرد اما احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند.

مطلب پیشنهادی: ۱۳+۱ تجربه لذت بخش در گوشه و کنار خانه شما!

از فضای خانه خود به شیوه‌ای جدید استفاده کنید.

اگر می خواهید ظاهر خانه‌تان را تغییر دهید اما نمی‌خواهید هزینه زیادی بابت این کار انجام دهید، به سراغ تغییر چیدمان و یا تغییر جای مبلمان بروید. چیدمان اتاق نشیمن خود را تغییر دهید و یا دو اتاق را با هم تعویض کنید (فضای غذاخوری را با اتاق نشیمن عوض کنید یا جای اتاق خواب خود را عوض کنید).

یک عصر بدون وسایل الکتریکی را تجربه کنید و یا روزه رسانه بگیرید.

تکنولوژی چیز  بسیار خوب و شگفت‌انگیزی است، اما ایجاد محدودیت در استفاده از آن باعث می‌شود تا شما بیش‌تر قدران خانه خود باشید. زندگی کردن بدون هجوم دائمی اخبار و وسایل دیجیتال جدید باعث می‌شود شما بیش‌تر در خانه خود غرق شده و رضایت خاطر بیش‌تری کسب کنید. یک زمان مشخص در هنگام عصر برای آخرین بار سر زدن به ایمیل خود مشخص کنید یا سعی کنید کل آخر هقته را به اخبار گوش ندهید. با این کار متوجه می‌شوید که چقدر حالتان بهتر است و روحیه شاداب‌تری دارید. زیبایی‌ها بسیار زیادی در زندگی ما- و در خانه‌های ما- وجود دارد، فقط باید زمانی را صرف دیدن و کشف کردن آن‌ها بکنیم. زیبایی‌هایی که راحت به دست نیامده‌اند اما به دلیل زندگی روزمره از دید ما پنهان شده‌اند.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

داشتن خانه ای زیبا با ترفندهای ساده!
دسته بندی شده در:            

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *